Wróćmy pamięcią do pierwszych edycji:
Pierwsza edycja kursu muzycznego w Głuchołazach została przeprowadzona w sierpniu 1990 r. Wzięło w niej udział 23 uczestników głównie z Niemiec i Polski. Oficjalnymi organizatorami Kursu byli: Opolski Oddział SPAM, Wyższa Szkoła Sztuki w Berlinie oraz Filharmonia Opolska. Kadrę Letniego Kursu Wykonawczego - Głuchołazy 90 (taką nazwę nosiła wówczas impreza) tworzyli: - Tomasz Tomaszewski - skrzypce, kierownik naukowy
- Claude Lelong - altówka
- Celina Hellerowa - fortepian
- Barbara Polonek - akompaniament, kameralistyka
- Ewa Kwiecień-Tomaszewska - kameralistyka
- Jerzy Heller - organizacja
W lokalnej gazecie "Echo Głuchołaz" nr 8 została zamieszczona informacja na temat imprezy:
"Kurs zorganizowali pp. Celina i Jerzy Hellerowie oraz Tomasz Tomaszewski. Pani Celina Heller, długoletnia profesor klasy fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej II st. w Opolu i jej mąż Jerzy Heller (długoletni v-ce dyrektor a także dyrektor tej szkoły) są znanymi postaciami w środowisku muzycznym naszego województwa i wykształcili wielu uczniów na wysokim poziomie artystycznym.
Wszystkie wyżej wymienione osoby podjęły prywatną inicjatywę, mającą na celu pomoc rokującym poważne nadzieje młodym wykonawcom przygotowującym się do konkursów krajowych i międzynarodowych. Toteż zaprosili szczególnie uzdolnioną młodzież Wyższej Szkoły w Berlinie, Akademii Muzycznej w Krakowie oraz uczniów Szkoły Muzycznej z Opola. Ofiarowali im swój czas i wiedzę (ofiarowali w sensie dosłownym - za darmo) od 17 sierpnia do 27 sierpnia, dni wypełnione od rana do wieczora. Ponadto młodzi artyści sprawdzili swoje postępy w nauce na trzech koncertach w Głuchołazach, w tym jeden w Filharmonii Opolskiej. Za sam pomysł zorganizowania takiego spotkania w Głuchołazach winniśmy być organizatorom wdzięczni i prosić o "bis". Należy przypuszczać, że w przyszłych latach organizatorzy zaszczycą nas swoją bytnością, co niewątpliwie wpłynie korzystnie na "image" naszego miasta w Polsce i za granicami kraju."
W kolejnym roku kurs zmienił nazwę na Międzynarodowy Letni Kurs "Głuchołazy 91" i trwał od 20. do 30. sierpnia 1991 r. Do grona pedagogów dołączyli:
- Karol Miczka - skrzypce (koncertmistrz Opery w Lyonie)
- Elżbieta Gorączko-Skonieczna - akompaniament
Wzrosła liczba uczestników do 28 oraz koncertów, których odbyło się 5.
III Kurs odbył się 18-29 sierpnia 1992 r. Otworzono klasę wiolonczeli, którą poprowadziła Kerstin Felz. Liczba uczestników znacząco wzrosła - było ich już około 50. Swoje umiejętności mieli oni możliwość zaprezentować na 5 koncertach (z których jeden odbył się w Jeseniku, mieście w Czechach leżącym niedaleko granicy z Polską). W listopadzie 1992 r. umiera nagle Jerzy Heller. "Dla kursu jest to tragedia. Zmarł człowiek, który zmaterializował jego ideę. Człowiek bardzo skromny, o ogromnej kulturze osobistej, posiadający dużą wiedzę z wielu dziedzin. Był prawnikiem i artystą. Sprawnie więc koordynował prace zespołów administracyjnych i artystycznych. Większość prac wykonywał jednak sam. Bardzo kochał młodzież, toteż wszystkie swoje doświadczenia pedagogiczne kierował na jej rozwój. Wszystko co robił było wysokiej jakości, ponieważ w swoją pracę wkładał ogromny zapał, entuzjazm. Zyskiem były sukcesy wychowanków".
Zespół Kursów stanął przed dużym wyzwaniem - jak zapełnić lukę po człowieku, który był "sercem" całego przedsięwzięcia. Zadania kontynuacji sfery organizacyjnej podjęła się Krystyna Kawczak wespół z Tomaszem Tomaszewskim. Ciągłość została zachowana - IV Międzynarodowy Letni Kurs Muzyczny odbył się 9-18 sierpnia 1993 r. W organizację włączył się Wydział Kultury Urzędu Miasta w Opolu. Pozyskano także środki finansowe Republiki Federalnej Niemiec dzięki Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. Ilość uczestników stale się powiększała oraz zwiększył się zasięg terytorialny, z jakiego przybywali - w 1993 r. było ich już 74 z Polski, Czech, Francji, Niemiec, Norwegii, Węgier i Słowacji. Kadra pedagogiczna IV Kursu wyglądała następująco:
- Tomasz Tomaszewski - skrzypce
- Krzysztof Węgrzyn - skrzypce
- Claude Lelong - altówka
- Kerstin Felz - wiolonczela
- Celina Hellerowa - fortepian
- Alicja Paleta-Bugaj - fortepian
- Elżbieta Gorączko-Skonieczna - akompaniament
- Jerzy Tosik-Warszawiak - akompaniament
Tego roku zostało powołane do życia Towarzystwo Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Głuchołazach, którego prezesem została wybrana Celina Hellerowa - żona zmarłego Jerzego Hellera. Wobec stale rosnącej liczby uczestników zaistniała potrzeba powołania zespołu, który koordynowałby prace organizacyjne, a ponieważ działalność ta od początku istnienia Kursów była przede wszystkim działalnością społeczną, z silnym poczuciem misji, naturalna konsekwencją było założenie stowarzyszenia. W taki sposób głównym organizatorem Kursów, począwszy od V edycji, zostało Towarzystwo Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Głuchołazach.
Kolejny Międzynarodowy Kurs Muzyczny w Głuchołazach (pod taką nazwą funkcjonuje do dziś) miał miejsce 7-17 sierpnia 1994 r. Liczba uczestników wzrosła do 102, a zgłoszeń było jeszcze więcej! W związku z tak wielkim zainteresowaniem wyjątkowo wprowadzono status uczestnika biernego. Kandydatów klasyfikowano do udziału w Kursie na podstawie osiągnięć, stopnia zaawansowania oraz skalę trudności zgłaszanego repertuaru. Wszystkie zajęcia indywidualne z profesorami były otwarte dla uczestników. Odbyło się aż 11 koncertów (z czego 4 w czeskim Jeseniku). Kurs zadomawia się w Głuchołazach, co owocuje coraz większym zainteresowaniem tamtejszego środowiska. "Władze miasta zadbały o wystrój Głuchołaz. W wielu punktach miasta stanęły słupy reklamowe z plakatami i miejscem na afisze. O odbywającym się Kursie informowały transparenty wiszące na rogatkach oraz w centrum miasta. Znacznie zwiększyła się frekwencja na koncertach".
VI edycja Kursu odbyła się w dniach 17-27 sierpnia 1995 r. i wzięło w niej udział 110 uczestników z Polski, Niemiec, Japonii, Szwajcarii, Hiszpanii i Islandii. Liczba towarzyszących koncertów wzrosła do 14, a oprócz uczestników gościnnie z recitalami wystąpili kandydaci Konkursu Chopinowskiego - Rafał Łuszczewski (opolanin i wielokrotny wcześniejszy uczestnik Kursów) oraz student prof. Alicji Palety-Bugaj - Krzysztof Broja. Odbył się także koncert w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera, na którym wystąpili szczególnie wyróżniający się uczestnicy. Koncert ten został zarejestrowany przez Rozgłośnię Polskiego Radia w Opolu. Edycja ta była istotna z kilku względów. Kurs otrzymał patronat Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz został umieszczony w Kalendarzu Imprez organizowanych przez Departament Szkolnictwa Artystycznego. Na zakończenie Kursu "odbyło się spotkanie pedagogów, podczas którego stwierdzono m.in., że optymalna ilość uczestników przydzielonych do 1 pedagoga nie powinna przekraczać liczby 15. Doświadczenie VI Międzynarodowego Kursu Muzycznego skłoniły organizatorów Kursu do określenia optymalnej ilości uczestników przy stałej jaką jest wielkość ośrodka "Opawa" [który stał się bazą Kursów począwszy od IV edycji]. W wyniku tego ustalono, że liczbę tę stanowi 95 uczestników Kursu. Aby każdy z uczestników Kursu mógł mieć planowaną ilość lekcji indywidualnych profesorowie zaprosili do współpracy asystentów - utalentowanych instrumentalistów. Byli to:
- Joachim Trieb - skrzypce
- Nicolaus Boewer - skrzypce
- Ithay Khen-Hanovitz - wiolonczela
Podczas trwania Kursów stroną organizacyjną zajmowali się: Romuald Bajgert, Adam Micker, Barbara Pietrakowska-Ołdak i Ruth Wochnik."
Cytaty pochodzą z - Barbara Pietrakowska-Ołdak, "Plan marketingowy Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Głuchołazach", praca dyplomowa napisana pod kierunkiem prof. dra hab. Marcina K. Nowakowskiego wieńcząca Podyplomowe Studium Menedżerów Kultury, Szkoła Główna Handlowa Kolegium Gospodarki Światowej, Warszawa 1996 r.